Starter 3. mars 2025
Kurs i bekymringsmestring
Er du en overtenker? Da vil du ha nytte av et kurs i bekymringsmestring. Omfang: 1 gang i uken over 4 uker á 90 min. Bekymring, grubling og overtenkning har som felles at de ofte fremkaller negative tanker og katastrofetanker og at de følges av følelser som angst, tristhet, fortvilelse eller skam. Heldigvis er det […]
Meld deg på kurset
Om dette kurset
Er du en overtenker? Da vil du ha nytte av et kurs i bekymringsmestring.
Omfang:
1 gang i uken over 4 uker á 90 min.
Bekymring, grubling og overtenkning har som felles at de ofte fremkaller negative tanker og katastrofetanker og at de følges av følelser som angst, tristhet, fortvilelse eller skam. Heldigvis er det mulig å trene på at disse tankene ikke lenger skal få kontrollere sinnet ditt.
Kurs i bekymringsmestring er et intenstivt fire ukers kurs, der vi møtes en gang i uken x 90 minutter.
Prisen på kurset er kr 4 900,-.
Kursets datoer:
Del 1: 3. mars kl 12:15-14:00
Del 2: 10. mars kl 12:15-14:00
Del 3: 17. mars kl 12:15-14:00
Del 4: 24. mars kl 12:15-14:00
Kurset holdes av psykolog og klinikkleder Baldur Kjelsvik. Han tar videreutdanning i metakognitiv terapi, en tilnærming som retter seg særlig mot overtenkning, bekymring og grubling. Baldur har holdt flere kurs i bekymringsmestring, og jobber daglig med folk som bekymrer seg for mye.
Ta kontakt med oss på post@angstklinikken.no dersom du er nysgjerrig og har noen spørsmål.
3. mars 2025, kl. 12:15
Bogstadveien 6, 0187 Oslo
Program
Introduksjon
Hva er bekymring, og hvordan opprettholdes den?
Metakognitiv modell: Sentralt fokus på tankeprosesser, ikke innhold.
Oppmerksomhetsstrategier
Skifte fokus: Fra trusselmonitorering til fleksibel oppmerksomhet.
Oppmerksomhetstrening (ATT): Trene opp kontroll over hvor oppmerksomheten rettes.
Forholdet til tanker
Differensiere nyttige og unyttige tankeprosesser.
Endre forholdet til tanker: Bryte grubling og bekymring.
Redusere trygghetssøkende atferd
Kartlegging av uhensiktsmessige strategier (eks. forsikringer, unngåelse).
Eksponering for usikkerhet og utvikling av toleranse for ikke å handle på bekymring.
Endring av metakognitive overbevisninger
Er bekymringer ukontrollerbart? Eller skadelig?
Arbeid med holdningen på bekymring som “nyttig”.
Utforske alternativer til grubling og mental kontroll.
Avslutning og vedlikehold
Plan for selvhjelp og videre arbeid.
Langsiktig forebygging av tilbakefall.